Bestyrelsesmøde Friskolen på Røsnæs den 17. april 2024

Til stede: Jonas, Niels, Maria, Cathriona, Nina, Morten, Christina, Anders, Freja, Shawn
Fraværende: Christoffer, Nanna
Ordstyrer: Cathriona – Referent: Maria
1. Underskrivning referater
a. Referater fra sidste bestyrelsesmøde underskrives
2. Nyt fra Skole, SFO og klub v/ NB og JV
a. Lejrskole: Hele skolen er netop kommet hjem fra lejrskole på kongelejren i Odsherred. Det er gået rigtig godt. Shawn fortæller, at det var hyggeligt, men de store er klar til at prøve et nyt sted. Niels fortæller, at indskolingen og mellemtrin havde en god gensynsglæde, hvor der var færre børn der blev ringet hjem og det hele gik bedre.
b. 9 klasse: Der er udarbejdet fordybelsesområder og lavet censor fordeling. Udtræk er fundet. 9 klasse får det at vide i uge 17.
c. Der er glæde på skolen og god stemning. Det mærkes også, at det er en travl tid med kommende eksamener, skole, hjem samtaler mm.
d. Mini-Røs: Der starter 18 mini-Røssere 1 maj.
3. Elevrådet v/ Shawn
a. Shawn fortæller, at der ikke har været elevrådsmøde siden sidste bestyrelsesmøde. Derfor har han ikke så meget at berette denne gang.
b. Bestyrelsen vil meget gerne bakke op om elevrådet og lytte til, hvad de har af ønsker og forslag.
c. Bestyrelsen opfordrer Shawn til at melde sig som elevrådsformand næste skoleår, hvor han går i 9. klasse.
4. GF v/ CC
a. Ny tilsynsførende v/ JV og CC
i. Bestyrelsen foreslår Søren Erhard Hansen. Han kommer til generalforsamlingen.
ii. Valg, stemmetællere mv. v/CC: Niels og Jonas er stemmetællere.
b. Årsberetning v/ CC
i. Cathriona laver årsberetningen til generalforsamlingen. Den gennemgås.
c. Status på årsregnskab v/ JV
i. Revisoren og Jonas har talt sammen. Det har kostet at etablere børnehaven. Energi og olie har været dyrt i år. Der er yderligere et tab på bogføringen på 30-50.000 kr i forbindelse med, at skolens bogholder stoppede i 2023, inden skolen fik betalingsservice. Vi forventer derfor et underskud.
d. Udfyldelse af dokumenter til Undervisningsministeriet v/CC
i. Dette sørger Cathriona for.
5. Arbejdsdag v/ MSH, CL, NM
a. Der er arbejdsdag den kommende lørdag d. 20. april fra 10-14
b. Tilmeldte: Der er over 70 tilmeldte, hvilket er rigtig godt.
c. Der bliver serveret tomatsuppe til alle sammen
d. Der bliver meldt ud på fælles intra, at man meget gerne må tage haveredskaber og rengøringsmaterialer med.
6. Fælles ulykkesforsikring v/ JV
a. Skolen har fået et tilbud på en fælles ulykkesforsikring. Det er et tilkøb på en forsikring, skolen allerede har. Der er enighed i bestyrelsen om, at vi får den.
7. Børnehave v/ JV og CC
a. Opstart: Børnehaven starter op 1. maj med 3 børn på 3 år. De 18 mini-røssere bliver også skrevet op i børnehaven. Der er flere skrevet op til løbende start.
b. Ansættelser: Der er ansat en pædagog ved navn Charlotte på fuld tid, som også fungerer som praktisk leder. Derudover er Ida, som på nuværende tidspunkt er ansat som støttepædagog på friskolen. Hun får en kombineret stilling i både børnehaven og friskolen.
c. Flag alle: Anders snakker med RUB i forhold til opsætning af flagalle.
8. Fondsudvalget v/ NJ og CC
a. Der er mulighed for legeplads i form af tarzanbane eller spindelvævs net med 20.000kr. i egenbetaling. Der tages kontakt til støtteforeningen, om de vil støtte dette.
b. Man kan søge en Nordea-fond lige nu til aktiviteter med naturformidler og materialer til børnehaven. Til dette skal der være tilknyttet naturformidler. Dette undersøger fondsudvalget videre.
c. Der er søgt om ca. 100.00 kr. til legepladsen ved børnehaven. Vi har ikke hørt fra dem endnu. Jonas foreslår, at vi river legetårnet ned, således at der er bedre muligheder for en kreativ legeplads.
9. Nyt fra støtteforeningen (og evt. ”Få det fikset”-nyt) v/FL
a. Sponsorløb: Fredag den 19. april er der sponsorløb på skolen, hvor støtteforeningen giver frugt og juice. Ishuset giver flødeboller
b. Få det fikset-puljen: Her er der 500.000 kr. samlet til Røsnæs. Vi er stadig med i opløbet med tag og vinduer til gymnastiksalen. Vi håber på måske omkring 100.000 kr. Projektet løber dog sandsynligvis op i ca. 400.000 kr.
10. LUKKET PUNKT
11. LUKKET PUNKT