Bestyrelsesmøde Friskolen på Røsnæs den 27. juni 2024

Til stede: Jonas, Niels, Cathriona, Freja, Christina, Maria, Nanna, Barbara, Morten, Lasse

Fraværende: Christoffer, Nina, Susie, Anders

Ordstyrer: Cathriona. Referent: Maria

1. Underskrivning referater
    1. Referater fra sidste bestyrelsesmøde underskrives
  2. Nyt fra Skole, SFO og klub v/ NB og JV
    1. Afgangselever/eksamener/dimission: Eksamenerne er gået rigtig godt. Det har været en udfordring med prøvevejledningerne. Der blev justeret lidt og prøverne blev afholdt, som de skulle. Torsdag d. 27. juni er der dimission for afgangseleverne. Der er blevet arbejdet ihærdigt på skolen fra både personale og elever.
    2. Nye elever (næste år): Der er startet en masse børn på skolen – 2 elever i indskolingen, 7 elever i mellemtrinnet og 4 elever i udskolingen. Efter sommerferien starter der yderligere nogle børn.
    3. Børnehave: Det går godt. Til september er der 8 børn i børnehaven.
    4. Personale til næste skoleår: Der starter nyt personale efter sommerferien på skolen. En ny lærer i indskoling (32 timer), 1 inklusions pædagog/lærer (34 timer), 1 pædagogmedhjælper fuldtid (dermed 2 pædagoger i børnehaven), 1 pædagogisk assistentelev, 1 vikar i klubben og sfo. Vi mangler en lærer/pædagog mere med ansættelse på 60/70 %.
    5. Opdeling og forberedelser til næste skoleår: Personalet er i gang med at planlægge næste skoleår.
  3. Elevrådet v/ Shawn
    1. Der er ikke noget nyt fra elevrådet.
  4. Børnenes dag v/ NJ
    1. Med hensyn til planlægning, er der møde i gruppen for børnenes dag efter dette bestyrelsesmøde.
  5. Tilbud på energirenovering v/ JV
    1. Jonas har modtaget et tilbud på energirenovering på skolen.

Varmepumpe                                           ca. 600.000 kr. + moms

Solceller                                                    ca. 300.000 kr. + moms

Vinduer                                                     ca. 970.000 kr. + moms

Tag                                                              ca. 2.000.000 kr. + moms

Evt. hulmursisolering                              ca. 100.000 kr. + moms

Via en fundraiser, arbejdes der på, hvilke fonde, skolen kan søge til ovenstående. Der vil blive udarbejdet en energiberegning, som kan sendes videre til banken.

1. Forældrehenvendelse om skærm politik v/CC
    1. Der har været en henvendelse ift. skolens skærmpolitik. Shawn fortæller fra et elevperspektiv, at han oplever at det er en fornuftig skærmpolitik på skolen. Han oplever ikke at der bliver brugt meget skærm blandt eleverne i skoletiden.
    2. Der besluttes i bestyrelsen, at der ikke er behov for at revurdere skolens skærm politik for nuværende. Vi følger udviklingen.
  2. Forældrebetaling i juli for Børnehave/MiniRøs v/ JV og CC
    1. Søskenderabat i Børnehave/MiniRøs:
      1. JF. kommunens regler, så vil der være søskenderabat el. andre fripladsordninger indenfor børnehaven/MiniRøs-tiden. Dette vil træde i kraft 1 august 2024. Forældre der ydes rabat fra kommunen skal give besked til skolens kontor, så egenbetalingen kan reduceres med at beløb, som ydes i friplads/anvises skolens tilskud fra kommunen.
      2. Bestyrelsen beslutter således, at der vil være søskenderabat både inden for børnehaven samt inden for skoledelen. Men der vil ikke være søskenderabat på tværs mellem børnehave og skole.
  • Juli måned er betalingsfri for Børnehaven og MiniRøsserne.
  1. Der drøftes, hvordan vi løser forældrebetalingen så simpelt som muligt.
  2. Der besluttes, at der fremadrettet betales for 11 rater med betalingsfri juli måned. Forældrebetalingen vil være 2350 kr. om måneden + 150 kr. til daglig frugt. Vi anbefaler, at juli måneds rate i 2024 betales. Vi forventer, at dette betales tilbage ultimo september/oktober 2024.
  3. På baggrund af ovenstående vil bestyrelsen til næste bestyrelsesmøde beslutte, hvor skolens indeksregulering skal ligge.
  1. Nyt fra udvalgene (udvalgsformænd bør vælges):
    1. Fond – Vi har fået bevilling fra Nordea Fonden, knap 15.000 kr. til opdagelse rygsække. Udvalgsformand i denne gruppe er Nanna.
    2. Kommunikation – Der er ikke noget nyt. Susie er udvalgsformand i denne gruppe.
    3. Arbejdsdag – Maria er udvalgsformand i denne gruppe.
    4. Pædagogiske dage – Christina er udvalgsformand i denne gruppe.
  2. Bestyrelsesmøder v/ CC:
    1. Mødeplan – Cathriona har lavet en ny mødeplan – den 3. onsdag i hver måned undtagen oktober, hvor det bliver den 4. onsdag pga. uge 42.
    2. Mulighed for at komme på kursus – Friskoleforeningen tilbyder 3 timers bestyrelseskursus. Disse giver et grundigt indblik i bestyrelsens arbejde. De er både for nye og erfarne bestyrelsesmedlemmer. Vi arbejder videre på at deltage d 10/10 i Vemmelev.
  3. Placering af nyt legetårn v/ CC:
    1. Skolens gamle legetårn er revet ned, fordi skolen skal have et nyt legetårn. Bestyrelsen skal beslutte, hvor dette skal være.
    2. Der besluttes, at det nye legetårn placeres samme sted, hvor det gamle legetårn var.
  4. Eventuelt: