Denne plan skal opfattes som et ”beredskab”, der skal bruges, når det der ikke må ske, alligevel sker.
Dette vedrørende:
- Alvorlig sygdom
- Det personlige tab (når en elev i klassen mister)
- Det fælles tab (når klassen mister en elev eller en lærer/pædagog)
- Det kollegiale tab (når børnehaven og skolen mister en medarbejder)
Alvorlig sygdom:
Kræver handling med det samme af klasselæreren eller pædagogen evt. i samarbejde med en anden aflærere og pædagoger.
Kontakt til familien vedrørende følgende punkter:
Klassens lærere, pædagoger, kontoret, tap og SFO orienteres.
Hvad ønsker hjemmet?
Klassen eller børnegruppen orienteres.
Klasser eller børnegrupper, der har berøring med eleven/barnet, orienteres.
Klassen og klasselæreren eller pædagogen planlægger modtagelse af eleven/barnet.
Klasselæreren eller pædagogen sørger for opfølgning. Samtaler. Evt. ved sundhedsplejerske/læge.
Det personlige tab – når en elev mister:
Kræver handling med det samme af klasselærer eller pædagogen eller skoleleder evt. i samarbejde med en anden af klassens lærere eller pædagoger. Ansvarsfordelingen koordineres.
Kontakt til familien vedrørende følgende punkter:
Klassens lærere, kontoret, tap og SFO orienteres.
Hvad ønsker hjemmet?
Klassen eller børnegruppen eller skolen orienteres.
Flaghejsning, klasselærer eller pædagog, skoleleder og klasse deltager. (Flaget hejses på halv ved forældres eller søskendes død)
Skriftlig information til forældrene i den berørte klasse.
Klassen eller børnegruppen og klasselæreren eller pædagogen planlægger modtagelse af eleven/barnet.
Klasselærer eller pædagog og skoleleder deltager i begravelsen, og skolen eller børnehaven sender en bårebuket.
Opfølgning i klassen eller børnegruppen: Gennem samtaler med elever/børn, evt. inddrages sundhedsplejerske, psykolog eller præst. På førstkommende lærer- og pædagogmøde og forældremøde orienteres om eleven/barnets samt klassens reaktion. Orientering om klasselærerens eller pædagogens fortsatte håndtering.
Det fælles tab – når klassen mister en elev/barn:
Kræver handling med det samme af skoleleder og klasselærer eller pædagog evt. i samarbejde med en anden lærer eller pædagog. Ansvarsfordelingen koordineres.
Kontakt til hjemmet – hvad ønskes der/hvad tilbyder vi?
Skolelederen orienterer det samlede personale. Handlingsplan mangfoldiggøres til personalet.
Klassen/skolen/børnehaven orienteres (skoleleder i samarbejde med klasselærer eller pædagog).
Der flages på halv. Skolen og/eller børnehaven samt personale deltager ved flaghejsning.
Ritualer: blomster, breve/ tegninger til familien, fællestime med sang og kort nekrolog, plante et træ, lys m.m.
Skriftlig information til forældrene i den berørte klasse eller børnegruppe.
Information til hjemmet – hvad har vi gjort på skolen eller i børnehaven.
Mulighed for deltagelse i begravelse (klassen/børnegruppen, klasselærer/pædagog samt skoleleder evt. andre lærere og pædagoger).
Skolen eller børnehaven sender bårebuket.
Opfølgning i klassen eller børnegruppen gennem samtaler. Evt. inddrages sundhedsplejerske, psykolog eller præst. På først kommende lærer- og pædagogmøde og forældremøde orienteres om klassens eller børnegruppens reaktion samt klasselærerens eller pædagogens fortsatte håndtering.
Det kollegiale tab – når skolen mister en medarbejder:
Kræver handling med det samme af skolelederen.
Skoleleder tager kontakt til familien.
Skoleleder orienterer skolens og børnehavens ansatte samt bestyrelsen.
Hele skolen og børnehaven orienteres. Fællestime med sang og kort nekrolog, blomster/lys m.m.
Der flages på halv. Hele skolen og børnehaven deltager.
Skriftlig information til forældrekredsen på Intra.
Der gives mulighed for deltagelse i begravelse.
Skolen eller børnehaven sender bårebuket.
Opfølgning i klasserne eller børnegruppen ved klasselærer eller pædagog.
Ved dødsfald i ferier:
Indhentning af information – skoleleder/klasselærer eller pædagog.
Der flages på halv.
Hvad ønsker hjemmet?
Underretning af personale samt den/de berørte klasser eller børnegrupper.